Labels

Friday, March 11, 2011

SAMAN EKOR.

PELBAGAI  PIHAK  TURUT  MEMPERKATAKAN  BERKENAAN  SAMAN  EKOR  YANG  DI KUATKUASAKAN OLEH  POLIS  DAN JPJ. LEBIH 17  JUTA  SAMAN  TERTUNGGAK  TELAH  DI  PAKSA  DILUNASKAN,  JIKA  TIDAK  AKAN  DI  SENARAI  HITAMKAN.

SUNGUTAN  YANG  DI BANGKITKAN  OLEH  ORANG  RAMAI,  MELARAT  HINGGA  KE  PARLEMAN  YANG  SEDANG  BERSIDANG. BUKAN  SAHAJA  SAMAN  EKOR  YANG  DI PERSOALKAN,  MALAH  SYARIKAT  INSURAN  TURUT  DI  BELASAH,  KERANA  MENGAUT  KEUNTUNGAN  DENGAN  MENAIKAN  KADAR  PREMIUM  YANG  TINGGI  TERHADAP  KERETA  LAMA,  ATAU  YANG  BERUSIA  LEBIH 10 TAHUN.

BUKAN  SEDIKIT  WANG  RAKYAT  YANG  TELAH  DIPUNGUT  OLEH  PIHAK  KERAJAAN  MELALUI   DUA  SEKTOR  TERSEBUT.  DAN  INI  PUNCA  PENDAPATAN  YANG  MUDAH  DAN  TIDAK  ADA  MENGELUARKAN  MODAL  YANG  BANYAK.  SAMAN  EKOR   UMPAMANYA  SATU  SAMAN RM150.00  JIKAN 2  SEORANG X 17  JUTA  SUDAH  MELEBIHI RM51  JUTA. APA YANG  MENAKJUBKAN  ADA  YANG  SAMAPAI  RM9,000.00  PERLU  DIBAYAR  SEORANG.

KERAJAAN  SEKARANG  TERPAKSA  MENERIMA  PANDANGAN  DAN  RUNGUTAN  RAKYAT  BERHUBUNG  SAMAN  TERTONGGAK  KHASNYA  MENGENAI  SAMAN  EKOR.  PIHAK  PEMBANGKANG  DAN  MEREKA  YANG  BERKEPENTINGAN  SEDANG  MANANGGUK  DI  AIR  YANG   KEROH. SEWAJARNYA  MASALAH  SAMAN  EKOR  INI  TELAH  DI SELESAIKAN  SEJAK  LAMA  DAHULU.  SEJAUH  MANA  TEPAT  DAN  KESAHIHAN  YANG  DIHUJAH  OLEH  PEMBANGKANG  BAHAWA  SAMAN  EKOR  TIDAK  SAH  DISISI  UNDANG-UNDANG  DAN  PERLEMBAGAAN,  BUKANNYA  PERSOALAN  POKOK.

YANG  PENTING  SEKARANG  WANG  RAKYAT  TELAH  BERJUTA  DIPUNGUT  SECARA  TIDAK  SAH  DAN   TIDAK  PASTI  KESALAHANYA. JIKA  DI RENUNG  SECARA  WAJAR  SEMEMAMNGNYA  TIDAK  LOJEK  DAN  MUNASABAH.  TIBA-TIBA  SAHAJA  KITA  MENERIMA  SURAT  TUNJUK  SEBAB  DAN  ARAHAN  UNTUK MENJELASKAN 
 KOMPAUN  DI  BALAI  POLIS  BERDEKATAN.  YANG  MEMERANJATKAN  BILA  NAK  MEMBAHARUI  CUKAI  JALAN  TIDAK  DI  BENARKAN. 
         
DULU  PERNAH  DIBINCANG  DI  PARLEMAN  UNTUK  MENAIKAN  HAD  LAJU  DI  LEBUH RAYA  DAN  DI JALAN  PERSEKUTUAN.  TETAPI  TIDAK  DI  LULUSKAN.  SEKARANG  PERKARA  YANG  SAMA  HARUS  DIBANGKITKAN  SEMULA.  KALAU  DUA  TAHUN  YANG  LALU  OP  KESELAMATAN  JALAN  RAYA  DILAKSANAKAN  SETIAP  KALI  PERAYAAN,  KEMALANGAN  TETAP  BERLAKU  DAN  SEMAKIN  MENINGKAT. KEMALANGAN  MAUT  JUGA  TERUS  BERLAKU.

APA  YANG  PERLU  DIFIKIRKAN  IALAH  BAGAIMANA  KENDERAAN  BARU BERJENAMA  DAN  MENYEDIAKAN  HAD  LAJU  YANG  HINGGA  250KMS.  DI PAKSA  PEMANDU  ATAU  TUAN  PUNYA  KENDERAAN  MEMANDU  HANYA  110 KMS. DI  ATAS  LEBUH RAYA  YANG  LURUS  DAN LEBAR. JAWABNYA  MEREKA  AKAN  MENGANTUK  DAN  TERBABAS  DI TEPI  JALAN  ATAU  MELANGGAR  SIAPA  SAHAJA  YANG  BERADA  DI SITU. LEBIH-LEBIH  LAGI  MEREKA  YANG  BERKERETA  BESAR  DAN  BAIK  MEMERLUKAN  MASA  YANG  SENGKAT  UNTUK  KE DISTINASI  YANG  DI TUJU.

ZAMAN  INI  DAN  KETIKA  INI,  MASA  ITU  EMAS. MALAH  MASA  SUDAH  TIDAK MEMBENARKAN  KITA  BERLENGAH-LENGAH  UNTUK  MENGEJAR  APA  SAJA  MATLAMAT  ATAU  TUJUAN. TIDAK  KIRALAH  MEREKA  TAUKE  BESAR, KULI, PEKERJA  KILANG, PENGANTAR  SURAT  ATAU  WAKIL RAKYAT. MASING-MASING  MEMERLUKAN MASA  YANG  SECEPAT  MUNGKIN  UNTUK  MELUNASKAN  TUGAS  DAN  TANGGUNGJAWAB.

DENGAN  KEMAJUAN  TEKNOLOGI, KEADAAN  JALAN  RAYA  DAN LEBUH  RAYA  BERTAMBAH  BAIK  DAN  SELESA.  DEMIKIAN  JUGA  DENGAN  PENGELUARAN  KENDERAAN  YANG  TERBARU,  SEMUANYA  CANGGEH-CANGGEH  BELAKA.

TERPULANGLAH  KEPADA  PEMANDU  YANG  MENGENDALIKAN  KENDERAAN  ITU,  SAMA  ADA  MEREKA  BERHEMAH  ATAU  TIDAK. UNTUK  MENDAPATKAN  LESEN  MEMANDU  SUDAH  ADA  AKADAMI  PEMANDU  DAN  SEBAGAINYA  UNTUK  MENDIDIK  SERTA  MEMBERI  TUNJUK  AJAR  KEPADA  YANG  INGIN  MENDAPATKAN  LESEN  MEMANDU.

KALAU  HAD  LAJU  TIDAK  BOLEH  DI TAMBAH, ADA  BAIKNYA   SEMUA  INJIN  KENDERAAN  DI HADKAN  MAKSIMA  KELAJUANNYA  SAMA  SEPERTI  YANG  DI TETAPKAN DI LEBUH RAYA. OLEH  ITU  SEMUA  KENDERAAN  TIDAK  BOLEH  PECUT  MELEBIHI  HAD  YANG  DITETAPKAN  PADA  INGJIN  KENDERAAN. 

TOK NGAH.